Ha kitűztétek az esküvőtöket a tennivalók megsokasodnak, a megoldásra való feladatok hosszú sora vár rátok. Az első és legfontosabb anyakönyvi hivatal felkeresése, hiszen jogilag is érvényes házassághoz ez a legfontosabb lépés. Ha az időpontot kiválasztottátok, minden mást e köré tudtok megszervezni. Ebben a sarkalatos kérdésben szeretnék segítséget nyújtani Nektek a szertartásvezető szerepében..

Mi a szertartásvezető feladata?

Kérdezhetitek elsőre. Miért? Az nem egyenlő az anyakönyvvezetővel? Nos, a válaszom, hogy hasonló ugyan, de mégsem az.

Akkor mi a különbség? Jöhet a következő kérdés. A szertartásvezetés nem mindenki számára ismert fogalom a házasulandók körében, bár egyre több pár igényli manapság ezt a szolgáltatás. A szertartásvezető hasonló munkát végez, mint az anyakönyvvezető. Vagyis ünnepélyesen megjelenik a szertartás helyszínén, és levezeti a ceremóniát. A különbség az, hogy a szertartásvezető családjogi köteléket, vagyis a házassági anyakönyvi kivonatot nem tudja kiállítani. Mivel ez egy hivatalos okirat, kizárólag az illetékes anyakönyvi hivatalokban juthattok hozzá.  Menjünk szépen sorban és hasonlítsuk össze a menetrendet:

A szertartásvezető előnyei

Ha belegondoltok, sok pár már fél évvel az esküvő időpontja előtt ott ül a hivatalokban, izgatottan, hogy ki is legyen az a szerencsés, aki azt megkapja a kiválasztott időpontot. Hiszen a hivatali menetrend a következő: a házasságkötés időpontját minimum a házasságkötés előtt 1 hónappal be kell jelenteni, maximum hat hónappal lehet előre jelentkezni. Ezért tolong sok pár fél évvel a nagy nap előtt a hivatalban, mert ugye egy júliusi időpontra hiába jelentkezik be júniusban, ott bizony már minden foglalt lesz. A hivatalokban továbbá egy időpontban nyilván és jogosan kizárólag egy pár esküdhet. Ha ez az időpont foglalt már, akkor az adott időpont előtt vagy közvetlenül utána kaphatnak újabb időpontot a házasulandók. Itt szokott lennei egy kis izgalom, hogy na, mi melyiket csípjük el, mire sorra kerülünk. Aztán ha sikerült leegyeztetni az időpontot, akkor az esküvő napjáig nem találkoztok az anyakönyvvezetővel. Vagyis ott, abban a pillanatban, az esküvőtök napján fogjátok megtudni, hogy ki vezeti a szertartásotokat.

Vannak egyéni kéréseitek?

Előre nem tudjátok, hogy mi hangzik el, és bizony, ha egyedi igényetek van (pl. egyik barátnőtök énekelni szeretne, vagy verset mondani, netán az amerikai stílusú mókás bevonulást tervezitek, vagy éppen a szertartás menetében szeretnétek módosítani), ezt a hivatalok már nem igazán kezelik rugalmasan. Nem beszélve arról, hogy ha a szertartást nem a falak között, hanem valahol a szabad ég alatt tervezitek, ami manapság igen népszerű a meghittsége, praktikussága, szépsége miatt is. Az anyakönyv védelme érdekében szigorúak a szabályok. Vagy egyáltalán nem engedik ki az anyakönyvet a hivatal falai közül, vagy ha igen, azt nagyon kötött kereteken belül, városonként, Budapesten kerületenként eltérő anyagi vonzattal. Valahol igazuk van azért, hisz így tudják a munkájukat előírás szerint végezni. Nekik meg van határozva, mit tehetnek és mit nem, ettől hivatal, amit bizony minden párnak tudomásul kell venni. Persze ez nem jelenti azt, hogy le kell mondani minden egyedi elképzelésetekről, ami manapság már egyre gyakoribb. Ha Ti ragaszkodtok a saját elképzeléseitekhez, akkor jó megoldás egy szertartásvezető felkérése a ceremónia levezetésére.

A szertartásvezető könnyebben elérhető

A szertartásvezető felkéréséhez is kell ugyan időpontot egyeztetni, mivel a fotóst és videóst is lefoglaljátok időben, de itt azért nincs akkora tolongás, mint egy hivatalban. Jóval nagyobb az esélyetek a megálmodott menetrend kialakításához. Ezt a formát választó párok sokkal rugalmasabban tervezhetik az esküvőjük napját. Ez a szolgáltatás elsősorban azoknak a pároknak kedvező, akik nem a hivatal falain belül kívánnak házasságot kötni, hanem egyedi helyszínt választanak. (étterem, szálloda, kápolna, tópart, hegytető és sorolhatnám) Itt elsősorban az adott helyszínnel kell előre egyeztetni, hiszen itt a legfontosabb, hogy ott szabad legyen az időpont. Ha ez megvan, akkor kell felhívni a szertartásvezetőt, hogy ő is szabad legyen azon a napon. A hivatalos házassági anyakönyvi kivonat beszerzése, már másodlagos ebben az esetben. A párok a hét bármelyik napjára, bármilyen időpontra kérhetik a szertartásvezetőt, hogy vezesse le ceremóniájukat.

Kötöttségek nélkül

Mivel személyesen találkoztok a szertartásvezetővel, nem ér benneteket meglepetés, hogy az esküvő napján mégsem őt látjátok, hisz ebben az esetben ugyanolyan szolgáltató, mint a vőfély vagy a fotós, akit pontosan ismertek már mire a nagy napra sor kerül. A szertartásvezetővel pontosan és együtt megbeszélhetitek a menetrendet, jelezhetitek egyedi igényeiteket. Módosíthattok a hagyományos forgatókönyvön. Hallhatjátok a hangját, láthatjátok a megjelenését, megismerhetitek stílusát és személyiségét, ami alapján eldönthetitek, hogy szívesen látjátok-e esküvőtök napján vagy nem.

Nem fogtok csalódni

Nem kell aggódnotok amiatt szimpatikus-e az illető vagy ott derül ki a helyszínen, hogy úr isten nem! Ha a feltételek és az elképzeléseitek közös nevezőn vannak, akkor már tudjátok a két legfontosabb dolgot az esküvőtökkel kapcsolatban: Hol lesz, és ki vezeti a szertartást? Ez után jöhetnek a szervezés egyéb pontjai (fotós, videós, cukrászda, ruha stb.) Ha pl. az esküvőtök dátuma: 07.09, ezt le is beszéltétek a helyszínnel és a szertartásvezetővel is, akkor nem kell már januárban sietni a hivatalba az anyakönyvi kivonatért, csupán egyeztetitek, hogy mikor  ér rá mindkettőtök egy munkanapon bemenni az anyakönyvi hivatalba, ahol két tanú jelenlétében, a kitűzött időpont előtt legalább egy hónappal kimondjátok az igent, majd átveszitek az anyakönyvi kivonatot. Ilyenkor a párok általában nem esküvői ruhában jelennek meg, mindössze egy kis csinos koktélruhában vagy éppen úgy, ahogy nekik a legkényelmesebb. Aztán nyugodtan szervezik tovább az esküvőjük napját. A kitűzött időpontban pedig szépen felöltözve gyönyörű menyasszonyi/vőlegényi ruhában, a saját magatok által kiválasztott zenére és koreográfiára, a megálmodott virágokkal és dekorációval dísztett helyszínen.

Horváth Andrea
Szertartásvezető